fredag 19. januar 2018

Fått beskjed om å ta jerntabletter.

Jeg har fått svar på noen blodprøver som ble tatt av meg da jeg var på årlig helsekontroll hos Senter for sjeldne diagnoserRikshospitalet rett over nyttår. Det ble, som det pleier, sendt svar til meg, og kopi til fastlegen. Denne gangen fikk visst fastlegen svaret før meg, og han var rask med å sende meg melding på mobil om at jeg har jernmangelanemi og må ta jern fast i noen måneder og deretter komme dit på kontroll.

Jernmangel er ingen ny greie for meg altså. Som barn og ungdom gikk jeg fast på jerntabletter. Som voksen mister jeg utrolig mye blod i perioder, og kan bli ganske slapp og sliten av det. Jeg hadde blant annet en unormalt lang periode i sommer da jeg mistet mye blod.

Jeg har et jernekstrakt, Floradix, stående i kjøleskapet som jeg har tatt innimellom ved behov, og tenkte jeg kunne starte med det, i hvertfall til jeg fikk det brevet jeg ventet på. Da det ankom, ringte jeg til fastlegekontoret og spurte om det holder med jernekstraktet eller om jeg må over på jerntabletter. Jeg regnet med at det siste var tilfelle, og det var helt riktig.

Jernekstraktet mitt var ikke godt nok i dette tilfellet, men er nok fint å begynne med til jeg får tak i noe bedre, håper jeg. Jeg trengte heldigvis ikke noen resept. Så jeg får se å skaffe meg et glass med jerntabletter da, men bruker jernekstraktet inntil jeg får kommet meg på apoteket.

Jeg tror det får være alt for i dag, jeg har vært i bursdagsselskap hos et familiemedlem og er ganske sliten og har vondt i bena. Så jeg tenker jeg avslutter her.

--------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg minner om at det er lov å dele bloggposter, men ikke kopiere. De kan altså ikke gjengis noe sted uten avtale med meg. Se Åndsverkloven.

Ingen kommentarer: