søndag 29. oktober 2017

Slutt for fantastiske Hemsedal Hestesenter.

Gro Jeanette besøker Hemsedal Hestesenter, sommeren 2016.
Besøker Hemsedal
Hestesenter, sommeren 2016.
Det er faktisk en uke siden siste innlegg på bloggen min, og jeg sa da at jeg hadde fått inspirasjonen tilbake. Det har jeg jo også, men det skjer så mye annet også som greier å distrahere meg litt.

Denne uken kom nyheten om at Hemsedal Hestesenter legger ned driften. Etter hele 35 år er det selvsagt veldig forståelig, men utrolig vemodig likevel. Alle eventyr slutter jo en gang... Jo da, jeg forstår det. Og jeg har jo ikke deltatt på rideturene på mange år. Likevel føles dette utrolig trist, og faktisk litt personlig også...

Etter alle de fantastiske hestetureneHemsedal som jeg var med på, og etter at jeg fikk min hestehistorie fra hesteturene utgitt i en bok. Og selvfølgelig også at jeg fikk besøkt ridefølget og hestene i fjor sommer, på Oset Høyfjellshotell sammen med min tante, også hun tidligere rytter hos dem. Jeg må jo si at jeg har opplevd mye i forbindelse med dette hestesenteret som jeg stiftet bekjentskap med den sommeren jeg var sytten år gammel, så ja, jeg ble rett og slett litt satt ut da nyheten kom. Og jeg var ikke alene om det. Reaksjonene til både ryttere og eks-ryttere lot ikke vente på seg da nyheten ble sluppet på Facebook av turlederne selv. Folk ble jo helt satt ut og var skikkelig lei seg, men vi forstod jo likevel avgjørelsen. Den var jo allerede tatt også, og slik jeg forsto det, har de allerede begynt å selge noen av hestene.

Alt ved Hemsedal Hestesenter føles personlig og hyggelig. Det at man har kommet tilbake sommer etter sommer etter sommer i mange, mange år, sier vel sitt. Det er ikke få fra mine venner og familie som har vært med på den ferieturen! Jeg er utrolig glad for alt jeg har fått oppleve i forbindelse med dette, og at jeg fikk til å være med opp til rytterfølget i fjor  tross veldig dårlig helse på det tidspunktet.

Jeg føler jeg gjentar meg selv, for jeg har sagt det før, men tusen takk til Morten og Sissel ved Hemsedal Hestesenter som jeg ble utrolig glad i, for alle de flotte opplevelsene som vi, rytterne, har fått delta på i årenes løp! Og jeg forstår godt at dette var en tung beslutning å ta. Men alt har vel sin tid - også den fantastiske hestedrømmen på Hemsedal.

Jeg må forresten sitere noe moren min skrev da hun lagde sang til min 30 års-feiring for flere år siden;

"Samme hvor galt ting er før du skal dra,
på ridetur i Hemsedal så blir du bra!"
(Sitat. G. Nilsen)


Jeg skal ikke utbrodere dette så mye mer her nå, men les gjerne min personlige historie fra disse hesteturene i boken Turen jeg aldri glemmer, der jeg har mitt eget kapittel; "Utfordrende ferie på hesteryggen"! Boken er utgitt av Aleksander Gamme (red), på forlaget Cappelen Damm, 2016. Dere som har fulgt bloggen min en stund kjenner jo til dette, informasjonen om boken er nok mer en informasjon til eventuelle nye lesere av bloggen. Og så håper og tror jeg at det er greit at jeg skriver om nyheten om hestesenteret på bloggen min nå, ettersom Morten og Sissel jo har sluppet nyheten offentlig fra før.

Lykke til videre til Morten og Sissel, med hva de enn måtte finne på nå!

PS: Det fins også en ekstern artikkel om dette; Avvikler rideferie på Hemsedal, på Hest.no




Likte du dette blogginnlegget? Del det gjerne med andre!



--------------------------------------------------------------------------------------------


Jeg minner om at det er lov å dele bloggposter, men ikke kopiere. De kan altså ikke gjengis noe sted uten avtale med meg. Se Åndsverkloven.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Vil du kommentere dette blogginnlegget?