onsdag 26. juli 2017

Rydder plass til et bedre fokus!

Kjære leser!

Har du noen gang tenkt på at hva du har i hjemmet ditt av ting og tang, og at minner og annet kan påvirke hvem du er i dag? Ok, jeg skal være ærlig og si det som det er; For en stund siden begynte jeg faktisk på et ryddekurs! Det er faktisk ganske befriende og spennende å få litt instruksjoner på hvordan lære å gi slipp på ting, og dermed øke fokuset på det man vil legge vekt på her i livet.


Imidlertid ville jeg gjerne teste ut kurset Ryddig hjem  litt før jeg begynte å skrive om det på bloggen. Og selv om det handler om rydding, er det også litt helse i det, da det gjelder å ikke bare rydde i huset, men også rydde litt i livet! Dette er et kurs som jeg tar over nettet. Får tilsendt oppgaver to ganger i uken, og jeg er også med i en egen Facebook-gruppe for kursdeltakere. Dette var en av de tingene jeg nevnte at jeg skulle fortelle om etter hvert, men at jeg hang litt etter med et par innlegg, blant annet på grunn av blødningen jeg hadde i hånden min.

Når det gjelder hva jeg har ryddet vekk av fysiske ting, så var det først aller mest papirer, hva gjelder gamle kursnotater og andre papirer fra flere år tilbake, som gikk rett til papirinnsamlingen. Men det er også mange andre ting, som det kan være litt slitsomt å ta stilling til om man skal beholde eller ikke. Enkelte gjenstander jeg fant underveis som ikke skulle kastes, fant jeg ut at jeg kunne oppbevare på mye mer effektive måter. Og så er jeg ganske nostalgisk av meg, og liker å ta vare på minner om hendelser eller personer som betyr eller har betydd mye for meg, så dette er ikke bare enkelt :-)


Det som er vanskeligst hjemme hos en skribent som meg, er jo disse uendelige mengder med skriveprosjekter på hjemmekontoret. Men også det har blitt litt enklere. Og så tenker jeg at når jeg vet at jeg har såpass mye skribentmateriale som jeg ikke så lett kan kvitte meg med, er det i alle fall viktig at jeg reduserer mengden av og har oversikt over andre ting som også tar en del plass, og som jeg slett ikke trenger. Jeg vet ikke om dette høres logisk ut for deg, men det er i alle fall sånn jeg tenker på det for tiden :-)

Motto den siste tiden med gjennomgang av ting og tang: Trenger jeg virkelig disse gjenstandene?


Denne sommerferien byr også på andre slags interessante utfordringer, som også gjør sitt til at jeg har hatt litt mye å drive på med for tiden. Jeg kommer tilbake til det også snart. Det har hopet seg litt opp her, med kø bestående av påbegynte blogginnlegg for tiden. Kanskje best å rydde opp i det også...  :-)

Likte du dette blogginnlegget? Del det gjerne med andre!


--------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg minner om at det er lov å dele bloggposter, men ikke kopiere. De kan altså ikke gjengis noe sted uten avtale med meg. Se Åndsverkloven.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Vil du kommentere dette blogginnlegget? Jeg blir glad for å høre fra deg! :-)