tirsdag 7. mars 2017

Veien tilbake til manus.

Kjære leser!

I dag har jeg endelig kommet meg tilbake til bokmanus igjen! Foreløpig har jeg stort sett brukt tid på å lese meg inn igjen og rettet litt på feil jeg fant underveis altså, men mer skal det bli!

Jeg kan ikke huske at det har vært så vanskelig å komme seg tilbake til teksten igjen før. Det er muligens fordi det har skjedd for mye annet rundt meg og at det har føltes litt rotete i hodet :-) Det jeg gjorde aller først, var å rydde skrivebordet og også kjøkkenbordet fritt for ting jeg ikke hadde bruk for i skriveprosessen, ettersom jeg ofte sitter og jobber med manus på kjøkkenet også. Det er godt mulig at det hjalp litt å rydde unna litt andre ting.

Jeg vet jeg fortalte at jeg vurderte å sende inn et annet manus i mellomtiden, men det føltes på en måte litt feil. Og siden jeg nå har tatt fatt på bokmanuskriptet mitt om å vokse opp med sjelden blødersykdom igjen, så vil jeg bruke tid og krefter på akkurat dette manuset nå.

Tiden har fått jobbe litt siden sist jeg arbeidet med akkurat dette manuset. Derfor ser jeg helt klart at det er enkelte småting i manuset jeg vil endre litt på. Det dreier seg aller mest om omskriving av enkelte avsnitt og setninger, samt ting som nok skal strykes, da jeg er klar over at jeg bør være flinkere til det enn jeg har vært tidligere. Må nok være litt strengere med meg selv på akkurat dette. Det kan kanskje være et lite skrivetips til andre også, å være litt strengere med seg selv når det gjelder å stramme inn teksten. Det jeg synes er vanskeligst med akkurat det, er selvsagt at jeg er redd for å stryke for mye, slette noe som kanskje er mer vesentlig enn jeg tror. Alle skribenters og forfatteres mareritt, det der.


Ok, så veldig mye har jeg ikke fått gjort ennå, men jeg har startet prosessen og funnet motivasjonen igjen. Jeg visste jo jeg hadde det i meg, jeg måtte bare finne tilbake til motivasjonen først. Manuset er jo ganske stort men trenger noen justeringer. Jeg ser på dagen i dag som en god start i alle fall!


Hvordan har din dag vært?



Likte du dette blogginnlegget? Del det gjerne med andre!


--------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg minner om at det er lov å dele bloggposter, men ikke kopiere. De kan altså ikke gjengis noe sted uten avtale med meg. Se Åndsverkloven.

2 kommentarer:

  1. Hei! Så fint at du er i gang! Høres ut som om du hadde en god start, ja! Jeg har erfart at jeg jobber altfor korte skriveøkter, må bli flinkere til å fokusere lengre om gangen. Da blir det nok også lettere å komme i gang igjen med skrivingen neste dag. Vet ikke vordan det er hos deg, du er sikkert flinkere til å jobbe fokusert når du først er i gang.
    At du byttet på manus er interessant, synes jeg! Dette har du sikkert vurdert mye ubevisst, og så måtte det bare bli sånn :) Lykke til med skriving og innkorting - ja det siste er skumle greier, og noen ganger er det enkleste å slette et helt avsnitt. Jeg er i den fasen nå med mitt manus, må stokke litt om på rekkefølge, og da må også noe tekst bort. Hvis jeg stryker veldig mye så sørger jeg for å lagre en versjon før jeg sletter. Stå på!

    SvarSlett
  2. Hei, og tusen takk for svar! Jeg er ofte mest konsentrert sent på kvelden. Og da er det jo ikke så lett å holde på så lenge, hvis man ikke da sitter langt utover natta, selv om det jo hender jeg gjør det også.

    Ja, det å arbeide med ulike manus trodde jeg i utgangspunktet ville være litt forvirrende, men faktisk går det helt greit å bytte litt på innimellom. Nøkkelen ligger nok i at det er helt forskjellige manus, om helt ulike tema.

    Jeg har helt klart flere ting jeg må kutte litt ned på eller endre i dette manuset. Spesielt må jeg jo fjerne det tidligere kapittelet om hesteturer, ettersom akkurat den historien jo allerede er utgitt! Jeg skal nok få nevnt hestene i forbifarten siden det er en viktig del av historien min, men hestetemaet blir nok på en helt annen måte enn det som allerede er ute.

    SvarSlett

Har du en kommentar til dette blogginnlegget?