torsdag 9. mars 2017

Manusarbeid, forkjølelse og en kjedelig overraskelse.

Kjære leser!

Jo da, jeg jobber med manuset mitt, som jeg nevnte sist. Jeg redigerer og leser gjennom, stryker og endrer litt. Imidlertid har jeg tydeligvis blitt valgt ut av en eller annen influensa eller forkjølelse som fant det passende å komme på besøk akkurat nå. Det synes ikke jeg, så jeg sitter nå her og snufser over manus og drikker kakao.

Jeg lurte meg en liten tur ut i butikken litt tidligere i dag, for jeg tenkte at hvis jeg nå blir liggende syk så må jeg nesten skynde meg å handle inn litt for helgen i allefall. Men forkjølelse smitter ikke via bloggen, så du kan trygt lese :-)


Man kan visst finne ut litt av hvert ved å søke på internett etter kildene man har brukt i bokmanuset, når det har gått en liten stund. Jeg fant faktisk ut at en av de eksterne kildenettsidene jeg hadde nevnt i manus faktisk er lagt ned og tatt av nettet! Det var jo synd... Det var ikke et veldig viktig nettsted ang. helse altså, men jeg henviste til dem for å forklare et par ting ang. noe annet. Jeg er da litt usikker på om jeg skal henvise til dem i teksten likevel og bare kommentere at jeg ser at nettstedet dessverre er lagt ned i ettertid, eller hva jeg skal gjøre... Hm... Det går greit altså, men synd for dem som går glipp av omtalen.. Hva ville du gjort?



Likte du dette blogginnlegget? Del det gjerne med andre!


Les gjerne mer om Gro Jeanette Nilsen



--------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg minner om at det er lov å dele bloggposter, men ikke kopiere. De kan altså ikke gjengis noe sted uten avtale med meg. Se Åndsverkloven.

2 kommentarer:

  1. Hm, jeg ble litt usikker her, men tenker at det kommer litt an på hvem kilden var. Hvis informasjonen var publisert av f.eks. en etat/institusjon/forening ville jeg ha beholdt kilden selv om nettartikkelen er fjernet. Hvis det var en personlig blogg etc ville jeg droppet det.

    Når du lenker til noe på nettet bør du nok skrive ut eller lagre skjermbildet feks som en pdf fil. Dette betyr ikke nødvendigvis så mye for en utgivelse, men hva om det var du selv som ville bruke kilden på en annwen måte, som trengte å vinkle det litt annerledes? Med en utskrift kan du fortsatt justere, men det er jo litt vanskeligere hvis kilden er helt utilgjengelig for deg selv. Jeg regner med at kilder sjekkes igjen like før en utgivelse, det er jo viktig at akkurat dette er korrekt. Uansett, det har vel også betydning om du har andre kilder som støtter det samme synet, eller om den opplysningen ikke er veldig viktig.
    God bedring og fin helg!

    SvarSlett
  2. Hei, og takk for fint svar. Veldig interessant å se hvordan andre skribenter tenker rundt denne saken. Dette gjelder ikke en privat blogg, men et offentlig nettsted som de likevel ikke greide å følge opp, så jeg tenker at jeg går i Google og søker etter de samme tingene og ser hva jeg finner. Ellers så har jeg nok utprint av noe av informasjonen fra nettstedet og muligens et skjermbilde eller to. Det var jo ikke med tanke på at nettstedet skulle bli borte, heller som dokumentasjon på hva som sto på siden deres på det tidspunktet, i tilfelle noen skulle være uenig med meg i det :-) Takk for fine råd!

    Som jeg hadde mistanke om ble jeg liggende i influensa-land denne helgen, så jeg har ikke fått gjort særlig mye nå, men prøver å svare når jeg har ork. Kommer nok snart sterkere tilbake til bloggen!

    SvarSlett

Vil du kommentere dette blogginnlegget? Jeg blir glad for å høre fra deg! :-)