fredag 8. juli 2016

Ikke lett å ta egne medisinske avgjørelser...

Kjære leser!

Jeg ser det er gått noen dager siden sist, ja. Jeg har vært en del dårlig og har derfor ikke orket så mye. Sannsynligheten er vel stor for at jeg på grunn av opprinnelige smerter i ryggen har belastet andre ledd ekstra mye eller på annen måte enn det som er vanlig, og dermed skapt andre leddblødninger.

I går hadde jeg besøk av moren min. Jeg hadde, i tillegg til ryggproblemene, en større blødning i den ene hoften, og jeg satte en transfusjon selv om jeg hadde besøk. Men det var jo kun familie som var her, så det gjør ikke noe. Jeg ble faktisk litt bedre i hoften, men ikke så mye. På meg virket det nesten som om medisineringen bare aktiverte ryggproblemene litt, men fjernet dem ikke.

Syntes det var litt godt å ha litt praktisk hjelp jeg kunne sende i butikken når jeg ikke greide det selv. Skal forresten gjøre alvor av det å forsøke dette med å bestille mat levert på døren fra firma som driver med slikt. Innimellom kan det sikkert være lurt. Hvis du har noen erfaring med det, vil jeg gjerne ha tips om dette!

Jeg angret etter hvert på at jeg ikke hadde tatt dobbel medisindose når det var så store smerter som jeg ser stadig kommer tilbake, så senere på kvelden da mamma hadde dratt hjem, tok jeg en medisindose til. Da ble det tydelig fart i sakene. Blødningen i hoften forsvant helt, og ryggen ble mye bedre. Da jeg våknet i dag var jeg enda bedre i ryggen. Men dette synes jeg er ganske store saker når blødninger varer så lenge og krever dobbel dose. Det har jo vært av og på med blødning i ryggen i tre måneder nå! Det er selvsagt dumt at jeg ikke tok dobbel dose med en gang i denne runden, så hadde jeg sluppet unna blant annet et ekstra stikk. Men det er som kjent lett å være etterpåklok. Jeg må bare være glad selve stikkingen gikk greit i alle fall.


Jeg kan ikke si det er veldig gøy når ting er så usikkert. Jeg kan jo nesten aldri planlegge noen ting for tiden! Vanskelig å si ja til å treffe venninner eller finne på noe når jeg stort sett har vært alt for dårlig! Har et par venninner jeg gjerne skulle truffet som jeg har halvveis-avtaler med, men jeg må jo bare skyve alt ut på ubestemt tid. Vet også at noen av mine nærmeste synes jeg skulle vært innom sykehus, men jeg kvier meg litt for det nå midt i ferien, og tenker at jeg må vel få til dette selv...?

Når det gjelder det å planlegge ting, har jeg forresten fått et par invitasjoner til arrangementer som jeg gjerne vil være med på. Det ene er innenfor litteratur og skribentliv, som jeg faktisk har ventet litt på informasjon om, og som jeg har sett frem til. Det andre er i kategorien helse, som jeg også har lyst til å være med på.  Men jeg må nok si at jeg ble glad for at begge arrangementene ikke er før langt utpå høsten, da kan jeg vel håpe på at jeg får til å være med, jeg også! Og sånn som det ser ut, vil disse to arrangementene heller ikke kollidere med hverandre, dersom ingenting blir endret. Jeg vil komme tilbake til disse arrangementene på bloggen om en stund.


Som oppsummering kan jeg si at jeg er mye bedre nå, selv om jeg forventer at noen av utfordringene kommer tilbake, og at jeg gleder meg til høsten!

Ha en fortsatt fin sommerlig fredag!



Likte du dette blogginnlegget? Del det gjerne med andre!


Les gjerne mer om Gro Jeanette Nilsen




--------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg minner om at det er lov å dele bloggposter, men ikke kopiere. De kan altså ikke gjengis noe sted uten avtale med meg. Se Åndsverkloven.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Vil du kommentere dette blogginnlegget? Jeg blir glad for å høre fra deg! :-)