tirsdag 31. mai 2016

Fotpleie - en selvvalgt utfordring.

Fotpleie gjør godt - til slutt!
(Foto: Gro Jeanette Nilsen)

Dagens tema på bloggen kan for mange kanskje virke veldig vanlig og kanskje som ren luksus, men for meg er det nok mer sammensatt enn som så.

I dag har jeg vært på sommerens fotpleiebehandling hos M& M hud, fot og kropp. Jeg har skrevet om fotpleie i tidligere blogginnlegg også, blant annet Min første fotpleiebehandling - et stort steg i riktig retning.

For meg er fotpleie noe jeg virkelig trenger og ønsker meg, men samtidig vet jeg at det fører med seg en del smerte og ofte indre blødninger.



På grunn av helseutfordringene jeg har i forhold til min blødersykdom, velger jeg gjerne å legge fotpleien til en dag hvor jeg vet jeg ikke trenger å gå noe særlig resten av dagen, og helst ikke dagen etter heller. Det er en konkret forhåndsregel som jeg har sett det er lurt å ta i bruk.

De siste årene har jeg fått gavekort på fotpleiebehandling i julegave eller bursdagsgave fra familiemedlemmer som kjenner meg og vet hva jeg trenger, men av en eller annen grunn går det vinter og vår før jeg tar mot til meg og bruker det. Jeg trenger virkelig fotpleie og det er en flott gave, derfor er det jo et paradoks at det å få brukt det skal være så utsatt for utsettelser :-) Og ja, jeg velger fotpleien selv altså, jeg hadde ikke fått det i gave om det ble for vanskelig for meg. Det er en utfordring jeg synes jeg egentlig trenger - tross alt.

I dag fikk jeg igjen en blødning i en tå som jeg har hatt problemer med siden den ble skadet under en operasjon for en del år siden.
I dag fikk jeg høre fra fotpleieren at jeg hadde en negl som var på vei til å vokse inn i selve tåen, noe som ikke akkurat gjør det noe bedre. Men den neglen ble i alle fall stoppet nå.

Jeg har mindre følelse i enkelte områder av den vonde tåen, og er overfølsom i resten. Derfor er det ikke alltid så lett å  vurdere hvor vondt ting egentlig er, eller om noe er galt. Jeg går jo på krykker til vanlig, selv om jeg ofte greier meg med kun en og som oftest går uten innendørs, men slike konkrete problemer som kan unngås bør jo nettopp det. Det greier seg jo lenge med de gåproblemene jeg har fra før! Skal jeg på fotbehandling tar jeg med meg begge krykkene. For sikkerhets skyld.

To avstivede ankler og en kunstig hofte gjør jo at det ikke alltid er så enkelt å blant annet stelle tåneglene skikkelig selv, til tross for at jeg prøver så godt jeg kan. Jeg har faktisk vært litt usikker på om jeg skulle fortsette med fotbehandling når det ofte er litt smertefullt, men samtidig vet jeg at føttene blir jo så utrolig bra etterpå at jeg har i dag gjort helomvending i saken. Jeg har kommet frem til at det er verdt det, og funnet ut at jeg kanskje skal gjøre dette litt oftere, så slipper det å bli så mye å gjøre med føttene mine hver gang. Det vil på sikt sikkert hjelpe meg, tenker jeg. Jeg kan i alle fall gi det et forsøk.


Jeg burde sikkert tatt intravenøs blødermedisin før jeg dro i dag, slik jeg må gjøre rent forebyggende, for eksempel når jeg skal til tannlegen, men siden jeg hadde tatt medisinen min i går tenkte jeg at kanskje det holdt, og at jeg heller kunne ta når jeg kom hjem om jeg absolutt skulle trenge det. Siden jeg helt tydelig fikk en blødning i den spesielt utsatte tåen, måtte jeg til med sprøyten igjen om ettermiddagen i dag, ja. Jeg forventet som sagt egentlig det, men man vil jo så gjerne tro at ting går bra, ikke sant?

For sikkerhets skyld må jeg bare si at fotpleie normalt gjør veldig godt og er for luksus å regne, det er bare jeg som har en litt vanskelig tå og en alvorlig kronisk blødersykdom som til sammen skaper litt mye styr og krav om forsiktighetsregler. Jeg skjønner også godt at det kanskje kan være vanskelig å sette seg inn i disse vanskelighetene hvis du ikke har liknende utfordringer. Jeg har forklart en del om blødersykdommen og konsekvenser tidligere på bloggen, og har forsøkt å lenke til noen konkrete saker her, for eventuelle nye lesere.

Som sagt er jeg flink til å utsette disse fotbehandlingene. Men du verden så fine og silkemyke føttene blir til slutt! Dette har faktisk virkelig blitt en sommerhappening for meg, og dagens falt på en ordentlig strålende sommerdag!


Likte du dette blogginnlegget? Del det gjerne med andre!



--------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg minner om at det er lov å dele bloggposter, men ikke kopiere. De kan altså ikke gjengis noe sted uten avtale med meg. Se Åndsverkloven.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Vil du kommentere dette blogginnlegget? Jeg blir glad for å høre fra deg! :-)