tirsdag 1. mars 2016

Snart med i bok - litt for spennende?

Kjære leser!

Jeg ser at jeg i mange bloggposter ofte blir litt for opptatt av å fortelle om konkrete ting som skjer, enn hva jeg selv synes eller hvordan jeg faktisk har det. Og gjerne også under et så konkret prosjekt som det bokprosjektet jeg er med på nå.

Det er helt riktig at jeg har hatt mye å tenke på for tiden, det er mange tanker som fyker gjennom hodet. Den historien som blir utgitt nå snart, er en virkelighetshistorie. Med andre ord noe helt annet enn det jeg har fått utgitt tidligere. På en måte er det nesten litt skummelt, og samtidig veldig stas! Det er jo dette jeg har drømt om så lenge!

Så er det dette med de ulike kildene som jeg har vært i kontakt med. Nå som tiden har gått litt og det nærmer seg utgivelse, er det sånn at en begynner å tenke etter; Fins det detaljer i teksten min som er feil, eller hendelser jeg har tolket feil eller husker feil? Vil det finnes ting å plukke på, kommentere, diskutere, motsi?

Det er bare tull å tenke sånn selvsagt, og spesielt nå som boken jeg er medforfatter i snart kommer ut! Jeg er ganske sikker på at ting stemmer temmelig godt, selv på detaljnivå. Men man kan jo bli litt usikker når deadline for lengst er over og boken faktisk snart ligger der, ferdig trykket! En nettside eller en ikke-utgitt tekst kan man fort redigere, men så fort historien kommer i bokform er det jo litt sent, kan man si. Nervepirrende, og veldig spennende!

Jeg har hørt at det er helt naturlig å gjøre seg sånne refleksjoner, det er en del av prosessen, og det å innse at prosjektet faktisk er omtrent i mål. Jeg tror til og med det er sunt å tenke litt igjennom ting, konkludere og være litt spent samtidig. For spent er jeg, ingen tvil om det! Det føles nesten som eksamen, bare at dette kjennes enda mer personlig og viktig!



Likte du dette blogginnlegget? Del det gjerne med andre!

Les gjerne mer om Gro Jeanette Nilsen



--------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg minner om at det er lov å dele bloggposter, men ikke kopiere. De kan altså ikke gjengis noe sted uten avtale med meg. Se Åndsverkloven.

2 kommentarer:

  1. Hei! Ja, jeg skjønner at dette er spennende, og det med å lure på om alt er ok selv om det jo er for sent å endre på noe, er nok en prosess som man må gjennom. Jeg hadde også noen sånne runder da det nærmet seg trykking av de første novellene, enda det jo var fiction og ikke basert på kilder. Siden du har så mange kilder blir det jo mye mer å uroe seg for :) Du får tenke at forlaget vel har et juridisk ansvar, og nok ville dobbeltsjekket med deg om det var noe spesielt. Om underordnede detaljer blir litt feil, så tror jeg ikke det er så farlig, så lenge ikke en navngitt person blir satt i et uheldig/feil lys etc. Du får bruke energien på neste prosjekt så får du noe nytt å tenke på :)

    SvarSlett
  2. Hei hei :-) Jeg har ikke veldig mange kilder, men de jeg har anser jeg for viktige. Og jeg vet at forlaget faktisk har vært litt i kontakt med det jeg regner som hovedkilden, i en helt konkret sak. Men det anser jeg bare som veldig positivt i akkurat det tilfellet. Men det var ikke selve teksten det dreide seg om. Og ja, redaktøren har vært flink til å spørre meg om det er noe som er uklart. Så jeg tror i grunnen ikke jeg har så mye å frykte, men man lurer jo alltids litt likevel :-)

    Og ja, jeg har mye annet å drive med også, men synes likevel at jeg må svinge innom dette bokprosjektet og tenke og fundere litt innimellom likevel, hehe... :-)

    SvarSlett

Vil du kommentere dette blogginnlegget? Jeg blir glad for å høre fra deg! :-)