tirsdag 6. oktober 2015

Medisinering fra h...

Intravenøs medisintilførsel.
Kjære leser!

Jeg er som tidligere fortalt på bloggen nødt til å sette sprøyte tre ganger i uken på grunn av min blødersykdom som jeg har i alvorlig grad, som det heter. Dette er som jeg tidligere har fortalt opplest og vedtatt for lenge siden, jeg har også papir på at jeg også  kan gjøre det selv, hjemme. Men det er en ting jeg gjør kun hvis det er krise, eller eventuelt hvis det er helsepersonell som står for selve stikkingen på sykehus, og det er å sette sprøyte oppå hånden. Grunnen er at dette synes jeg er vondt som bare f..., derfor forsøker jeg å unngå det.

Vanligvis settes sprøyten inne i albuen, men de blodårene er ganske slitne ettersom det er de som stort sett har blitt brukt hele livet. Ofte må jeg stikke på nytt flere ganger. Det er veldig frustrerende å måtte stikke om igjen, ikke bare fordi selve stikket gjør vondt, men jeg vet jo at jeg er nødt til å ha i meg medisinen for å greie å holde meg noenlunde frisk. Jeg har jo hatt skikkelig uflaks noen ganger, blant annet en gang da jeg satte sprøyte før jeg skulle dra, og ikke greide å bli ferdig i tide.

Bildet er fra i går, og jeg prøvde meg et par ganger inni albuen først, men fant ut at det var bare å flytte seg ned på hånden med en gang. Med så mye stikking skaffer man seg fort noen ekstra blødninger enn det man har fra før hvis man presser blodårene for mye, og noen ganger er det vel bare å innse at enkelte ting må man bare gi opp...

Jeg var litt usikker på å legge ut dette bildet på bloggen, men både bildet og dette blogginnlegget er relevant for bloggen min, ettersom jeg blogger om å skrive bok om å leve med blødersykdom. Det er jo så mange som legger ut sykdoms - og medisinbilder på sosiale medier, blogger og nettsider, så dette bør ikke være noe problem.



Likte du dette blogginnlegget? Del det gjerne med andre!

Les gjerne mer om Gro Jeanette


--------------------------------------------------------------------------------------------


Jeg minner om at det er lov å dele bloggposter, men ikke kopiere. De kan altså ikke gjengis noe sted uten avtale med meg. Se Åndsverkloven.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Vil du kommentere dette blogginnlegget?