torsdag 1. august 2013

Novelle utgitt i bok: En annen jul.


Utdrag fra novellen "En annen jul" av Gro Jeanette Nilsen, i juleantologien Desember.
Utdrag fra min novelle En annen jul, i
juleantologien Desember.
(Foto: Gro Jeanette Nilsen.)
Julekalenderen henger over det lille nattbordet. Det kjennes trygt, siden hun er helt alene og ikke helt bra.

Eller, hun er ikke alene, men det føles sånn, siden ikke mamma og pappa er her og kan si natta. Det er mørkt i rommet og gardinene er trykket for.


- Her på sykehuset er det andre lyder enn hjemme. Marte lytter i mørket.



Julen pleier å være den fineste tiden på året. De koser seg alltid med å lage julepynt og pepperkaker både hjemme og på skolen. Marte går i andre klasse. Men nå er hun her. Det er urettferdig! Hun går glipp av… allting!



Vanlige julekalendere teller ned dagene til julaften. Martes kalender gjør også det. Men den aller viktigste dagen kommer først – den MÅ komme først! Det er den dagen hun får lov til å reise hjem. Når hun bare blir frisk. Hjemme er alltid best, særlig i julen. Hun har med seg bamsen sin, men selv ikke han kan trøste Marte. Men så kommer Amalie. En dag er hun bare der.

Amalie ligger i nabosenga.


---

Novellen er kuttet her på bloggen, utdraget tilsvarer en av novellens ti sider. Den kan leses i sin helhet i juleantologien Desember, utgitt av Unge Lovende Forfatteres Forening (ULFF) i oktober 2010, og den kom også som e-bok i mars 2011. Begge med undertegnede som redaktør og medforfatter, på forlaget Publica Bok. Du finner også Desember oppført hos Bokklubben. Jeg har skrevet mer om selve utgivelsen et annet sted på bloggen.

Akkurat denne novellen er inspirert av egne opplevelser. Da jeg satt og skrev den tenkte jeg tilbake på da jeg som barn lå på det gamle Rikshospitalet på bursdagen min, og at det føltes litt rart og uvant, og kanskje litt urettferdig? Men som du skjønner ga det meg inspirasjon å øse av til prosjekter senere! Men fordi novellen skulle inn i juleantologien, måtte jeg jo omskrive det hele til å bli en novelle som gjaldt det å ligge på sykehuset i julen i stedet. Av de tekstene i antologien "Desember" som jeg selv har skrevet er det denne novellen jeg selv er mest  fornøyd med, og som jeg er glad for å kunne kalle meg forfatter av.


Jeg må for sikkerhets skyld minne om at dette er en utgitt tekst i bok, og at kopiering ikke er tillatt. Men du er velkommen til å lenke til eller dele dette innlegget dersom du skulle ønske det!

Likte du dette blogginnlegget? Del det gjerne med andre!


--------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg minner om at det er lov å dele bloggposter, men ikke kopiere. De kan altså ikke gjengis noe sted uten avtale med meg. Se Åndsverkloven.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Vil du kommentere dette blogginnlegget? Jeg blir glad for å høre fra deg! :-)