fredag 19. februar 2016

Dikt: Venter på budbil.

Kjære leser!

Ja, jeg vet. Forrige blogginnlegg var kanskje ikke det mest positive, så jeg tenkte jeg skulle forsøke å lappe over ved å lage litt moro eller i hvert fall mindre alvor ut av et av temaene jeg nevnte der. Jeg føler det er noe som skurrer litt i den siste delen, men jeg legger det ut likevel, så skal jeg se mer på det etter hvert.

Noe måtte jeg jo ha å gjøre når jeg satt og ventet på den budbilen som skulle komme med medisinene mine som jeg nevnte sist, så da skrev jeg et lite dikt. Og det med klokken 16 tok jeg med fordi jeg vanligvis ber dem om å komme før klokken 16;


Venter på budbil.


Sitter her, venter

på levering av pakke
fra et sykehusapotek.
Det er medisiner
som skal komme,
men venting er ingen lek.

De skulle komme før 16,
men ofte kommer de
så nær deadline som de kan,
Men jeg står opp tidlig,

for gjør jeg det ei, ankommer de
når jeg er i drømmeland!

- Gro Jeanette Nilsen.


#grojeanettesdikt 

Lese flere av Gro Jeanette Nilsens dikt?

Likte du dette blogginnlegget? Del det gjerne med andre!


--------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg minner om at det er lov å dele bloggposter, men ikke kopiere. De kan altså ikke gjengis noe sted uten avtale med meg. Se Åndsverkloven.



2 kommentarer:

  1. Hei! Ja hvorfor ikke et spontant dikt mens man venter :) Synes ikke det gjør noe om du tenker at det skurrer litt, for når du publiserer samme dag som du skriver, kan det jo ikke bli helt ferdigtygget, vel?

    Er ikke diktskriving vel så mye grubling som skriving, da? Hm, du rakk sikkert å tenke en hel del mens du ventet på leveringen, men jeg mener grubling over litt mer tid :) Jeg skriver ikke dikt selv, så dette er litt uvant terreng for meg.

    SvarSlett
  2. Hei!
    Takk for dine refleksjoner! Jeg satte nettopp inn et lite "som" i 2. vers, og da ble det i alle fall litt bedre, synes jeg... Ikke så lett det der med dikt, nei. Men noen ganger er det veldig spennende å leke med ord!

    Det er mye grubling også i diktskriving også ja, men jeg synes mye av det handler om å sette sammen ord på riktig måte, ord som gir mening, enten de rimer eller de passer sammen i et visst tonefall, tempo, stemning eller liknende. En bekjent av meg sier at dikt må rime, men det er jeg slett ikke enig i. Selv om det altså ble rim i akkurat dette diktet.

    SvarSlett

Vil du kommentere dette blogginnlegget? Jeg blir glad for å høre fra deg! :-)