onsdag 16. desember 2015

Bilhjelp hjemme - igjen.

Kjære leser!

Etter noen koselige dager med fine førjuls-sysler, var det på tide å få ting gjort i dag. På mandagskvelden oppdaget jeg at hc-bilen min ikke ville starte. Siden jeg skulle ha lunsjbesøk i går, tenkte jeg at jeg ikke skulle ta tak i saken før i dag, annet enn å forsøke å starte den igjen. Bilen startet ikke i går, og etter gjentatt forsøk i morges, ringte jeg til Falck redning. Jeg har fått god hjelp av dem tidligere, og det fikk jeg i dag også. På meg virket batteriet helt dødt, men jeg har jo ikke all verdens teknisk innsikt. Man har vel lett for å se for seg det verste, og jeg fryktet at bilen måtte på verksted, noe som ikke hadde vært så populært akkurat nå i førjulstida.

Men den hyggelige mannen fra Falck fikk liv i bilen min, han. Men han sa til meg at jeg måtte la bilen stå og gå omtrent en time, uansett om jeg skulle kjøre noe sted eller ikke.
Dette for å få ladet batteriet. Jeg hadde
jo tenkt meg ut på litt julehandel, men det er bare en kjøretur på noen minutter, så jeg måtte pent bruke nesten en time på tomgang hjemme først. Ikke så glad for akkurat det da, men det er faktisk ikke alltid man har noe valg.

Det at jeg har en bil som trenger å lades opp innimellom er et problem, i og med at jeg fikk et absolutt nei fra borettslaget og de som eier parkeringsplassen, til spørsmålet om jeg kan sette opp et strømuttak, noe NAV  faktisk ville hjelpe meg med. Bilproblemene mine har jo ikke bare med at det er veldig kaldt å gjøre, det skjer også på sommeren.

Hadde en runde på det for mange år siden, jeg forsøkte til og med å anke vedtaket, men nei da. Så du skjønner at det kan være litt sære regler her jeg bor, selv om det er veldig mange ting som er bra her også, for eksempel med mulighetene med hjemmehjelp osv.

Helt ærlig får jeg ikke avslaget om bilen til å stemme med at denne blokken så fint utad heter at den er tilrettelagt for både eldre og folk med funksjonsnedsettelse. Interessant. Saken ble også tatt opp med det lokale sykehjemmet, som er nærmeste nabo, og som visstnok i utgangspunktet eier parkeringsplassen hos oss, og siden har saken vært en kasteball mellom borettslaget, sykehjemmet, NAV og meg. Jeg ga opp saken for flere år siden, men vurderer faktisk å ta den opp igjen. Begrunnelser som at "Det er bare sånn regelen er fordi den har vært sånn de siste ti årene", er en rimelig dårlig begrunnelse, spør du meg. Men jeg må kanskje bare innse at jeg må tilkalle Falck innimellom, som en slags tradisjon? Det fins mange rare tradisjoner altså, men denne er vel litt spesiell?



Likte du dette blogginnlegget? Del det gjerne med andre!

--------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg minner om at det er lov å dele bloggposter, men ikke kopiere. De kan altså ikke gjengis noe sted uten avtale med meg. Se Åndsverkloven.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Vil du kommentere dette blogginnlegget? Jeg blir glad for å høre fra deg! :-)