mandag 10. august 2015

God hjelp i forberedelser til Spania-turen!

Feriekort fra fornøyd pasient!
Feriekort fra fornøyd pasient!
(Foto: Gro Jeanette Nilsen.)
Forut for Spania-turen jeg var på siste uken i juli,  var det litt papirarbeid og gjøremål som var viktige for at ting skulle klaffe. Blant annet var noen av legeattestene mine litt gamle, og det var enkelte detaljer som burde vært med i dem for at de skulle bli optimale.

Blant annet er det sånn at jeg har et kunstig hofteledd etter en operasjon for noen år siden, som de gangene jeg har reist med fly, har gitt utslag i skanningen i tollen. Blant annet et par ganger i Nord-Norge på ferie. Det var jo kun innenlands, men nå når jeg skulle til Spania kunne det jo være greit at hofteprotesen var nevnt i legeattesten, bare for sikkerhets skyld. I og med at attesten likevel måtte oppdateres.


Jeg sendte derfor en mail til Senter for sjeldne diagnoser, som jeg er tilknyttet på grunn av min alvorlige blødersykdom. Jeg tenkte at da ville jeg få godt frem spørsmålene mine. Jeg liker at det blir oversiktlig og greit, og det gjør det gjerne ved skriftlige henvendelser. Tenkte at jeg kunne gjøre det først, og heller ringe dem om jeg ikke hørte noe. 

Men jo da, det gikk veldig bra. Den ene sykepleieren ringte meg tilbake, ja faktisk på St.hans! Ikke dårlig! Og legeattesten, den fikk jeg tilsendt like etterpå. Og i tillegg til den engelske utgaven fikk jeg den til og med på spansk, uten at jeg hadde bedt om det! Nå er ikke det et språk jeg kan  selv, så jeg fikk andre i familien til å ta en titt på den, og jeg tror de syntes det var imponerende service :-)

Attestene jeg fikk var ellers blant annet et hjemmetransfusjons-sertifikat på engelsk (Jeg har en utgave på norsk fra før), og en attest på at jeg har lov til å bringe med meg medisiner og medisinutstyr. Jeg fikk også en oversikt over nærmeste anbefalte sykehus i Spania som har kompetanse innenfor bløderbehandling.

Jeg må si jeg synes at jeg fikk veldig god service og følte meg godt ivaretatt.  Jeg har hatt lyst til å fortelle om dette tidligere, men tenkte jeg skulle vente litt, og ta det mer personlige referatet fra turen først.

Siden jeg var så fornøyd, bestemte jeg meg for å sende dem et postkort fra Torrevieja, Spania, samtidig som det inngikk i bloggplanene å ta med det postkortet i bloggen etterpå. Planlegging, kalles det. Jeg sladdet et navn på adresselinjen før jeg la ut dette bildet, for sikkerhets skyld.


I etterkant lurer jeg på hvorfor ingen på flyplassen i Alicante ba meg vise legeattest, det var nok å si at jeg hadde den med meg....

Likte du dette blogginnlegget? Del det gjerne med andre!


--------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg minner om at det er lov å dele bloggposter, men ikke kopiere. De kan altså ikke gjengis noe sted uten avtale med meg. Se Åndsverkloven.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Vil du kommentere dette blogginnlegget?