torsdag 11. juni 2015

Klar for sommerens utfordringer på skribentfronten!

Innimellom kan sommerferier oppleves som ganske lange. Jeg har stadig et manus inne til vurdering hos forlag, og ofte blir det sånn at det blir liggende på forlagets skrivebord hele den lange sommerferien. Sovende manus, kan vi kalle det. Hvis det er noe som kan ta knekken på en skribent, så er det vel akkurat det der. Jeg forsøker selvsagt å sende inn manus sånn at det skal rekke komme i retur eller at det blir sendt svar til meg i god tid før skoleferien tar til, men du vet… Det er ikke alltid så lett å beregne, og manus kan bli utsatt eller trenge mer tid, og så videre. Tikk takk, tikk takk… Nyte sommeren, ja…


Noen ganger har jeg hatt større prosjekter gående om sommeren også. Sommeren 2009 gjorde jeg en skrivejobb for et barneblad, Josefine. Jeg fortalte om dette i innlegget Josefines jul. Jeg skulle som antydet lage en julefortelling. Litt rart å skrive om akebrett og snø midt i juli, men ok… Gøy å ha prøvd det.


Sommeren 2010 var innspurten før manuskriptet til Desember-boken ble sendt til trykking. Da var jeg ikke akkurat arbeidsledig. Da ble det også å redigere julenoveller midt på sommeren. Skulle tro jeg fikk nok året før, men den gang ei…

I fjor drev jeg med et helt annet slags prosjekt, et mye mer internt et, da jeg skannet hyttebøker for familien. Veldig interessant prosjekt det også, som sagt en avveksling fra tidligere. Jeg leste mye familiehistorie på den måten! I tillegg har jo jeg stadig både bloggen og nettsideprosjekt til ULFF og ULFF-blogger å ty til dersom sommeren blir for lang. Ikke noe problem. Og jeg har som sagt hatt store bokprosjekter gående i mange år.


Denne sommeren har jeg også et helt spesielt skriveprosjekt på gang. Et prosjekt som er litt i samme sjangeren som noe jeg har arbeidet med lenge, men dette er likevel noe helt nytt, en ny vinkling, en ny tenkemåte, en ny måte å se verden på. Som en litt anonym arbeidstittel har jeg kalt det Skriveprosjektet 2015. Jeg kjenner at dette blir spennende. Sommerens skrivejobb er klar!


Likte du dette blogginnlegget? Del det gjerne med andre!
 

 -------------------------------------------------------------------------------------------- 

 Jeg minner om at det er lov å dele bloggposter, men ikke kopiere. De kan altså ikke gjengis noe sted uten avtale med meg. Se Åndsverkloven.

2 kommentarer:

  1. Fikk du dden kommentaren tro...

    SvarSlett
  2. Hei, jeg fikk denne kommentaren ovenfor, men ingen andre. Imidlertid endret jeg litt på innstillingene mine tidligere pga. mye spam, men nå har jeg endret dem tilbake, kanskje det går bedre nå?

    SvarSlett

Vil du kommentere dette blogginnlegget? Jeg blir glad for å høre fra deg! :-)