mandag 8. juni 2015

Artikkelskriving for bladet Blødernytt.

Jeg har tidligere nevnt på bloggen at jeg hadde fått et artikkeloppdrag fra et blad. Kort fortalt ble jeg spurt om å skrive en artikkel for bladet Blødernytt, som utgis av Foreningen for blødere i Norge (FBIN). Oppdraget mitt var å skrive et referat fra Damenes Helg på Losby Gods.

Jeg sendte et svar tilbake og fortalte at jeg hadde noen notater fra Losby på bloggen, og at jeg kunne bruke det som et utgangspunkt for artikkelen til bladet. Jeg måtte selvsagt likevel renskrive det og endre sjanger fra blogginnlegg til artikkel, fjerne bloggprat og endre på stilen.

Min erfaring er at en tekst som regel kan utvikles og bli enda bedre, så også i dette tilfellet. Nå er det hele ferdig, og det gikk veldig fint, synes jeg.

Det er hyggelig å få skrive for Blødernytt. Jeg har nevnt det for dem før altså at jeg skriver blogg om blant annet blødersykdommen min i tillegg til skribentliv, og spurt om de var interessert i noe fra bloggen. Men Damenes Helg-artikkel er hyggelig!

Jeg spurte hvor lang tid jeg hadde på artikkelen, når de måtte ha den inn før trykking. Det var jo viktige detaljer for min planlegging, både av hvor god tid jeg har på den, men også for å sette meg delmål. Artikkelen skulle leveres med bilder.

Artikkeljobben min er godkjent, og jeg har nå fått se utkastet til hvordan det hele blir seende ut i bladet. Jeg fikk det tilsendt på mail for godkjenning før bladet går i trykken.

Håper ellers at leserne mine har det bra! Bloggen min har fremdeles et teknisk problem ved at ikke nye bloggposter dukker opp automatisk på listen over sist publisert slik de skal, samt også når det gjelder redigering av hvilke blogger jeg følger. Dette ligger ikke bare på min blogg, men er et problem hos Blogger, har sett at flere har kommentert dette. Håper at det ordner seg. Det bør det. Nå.


Jeg har flere langsiktige skriveprosjektplaner for sommeren. Men som leserne mine etter hvert vet, pleier jeg ikke å røpe så mye om dem før  de e godt i gang. Hvis jeg ikke ombestemmer meg og sier mer enn jeg hadde tenkt. En kan aldri vite. Her er det bare å følge med!



Likte du dette blogginnlegget? Del det gjerne med andre!


--------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg minner om at det er lov å dele bloggposter, men ikke kopiere. De kan altså ikke gjengis noe sted uten avtale med meg. Se Åndsverkloven.

2 kommentarer:

  1. Hei! Tredje forsøk på å kommentere, håper det kommer gjennom nå... Spennende med skriveoppdrag, vel blåst! Sikkert godt å være ferdig. Kan tenke meg at det er mer jobb å skrive om saken enn hva mange sikkert tror.
    God helg - snart!

    SvarSlett
  2. Hei! Takk for svar! Ja, artikler som skal publiseres i blad og være både informative, refererende men helst ikke kjedelig, alt på en gang, krever litt. Man vil jo gjerne gjøre ting best mulig, samt at jeg vet at flere av de jeg kjenner leser bladet. Så jeg forsøkte å gjøre mitt beste!

    SvarSlett

Vil du kommentere dette blogginnlegget? Jeg blir glad for å høre fra deg! :-)