søndag 22. mars 2015

Gå på litterære arrangementer!

Etter at jeg fortalte om bokbadet jeg var og så på fredagskvelden, ble jeg bedt om å fortelle litt om hvordan jeg finner slike arrangementer. Det gjør jeg selvsagt gjerne. Takk til Herr Kreatur for godt forslag!

Jeg synes bokbad, forfatterforedrag og liknende er fine arrangementer. De er både en god avkopling fra bokskrivingen min og et supplement til både litteraturen, noe å skrive om på bloggen og en god grunn til å komme seg ut og finne på noe nytt, samt treffe venner, bekjente og se andre mennesker. I tillegg er å gå på slike arrangementer en god ide i foreningssammenheng, så jeg foreslår gjerne slikt i skribentforeningen ULFF også. Jeg har etter hvert skjønt at man faktisk ikke alltid behøver å arrangere alt fra bunnen selv, men foreslå noe eksternt innimellom som en felles aktivitet.

Arrangementer finner du flere steder. Akkurat dette siste jeg var på var på forlaget Cappelen Damm, de har stadig arrangementer. Også Litteraturhuset i Oslo har mange slike, og det står beskrevet hva det handler om, når og hvor samt om det koster noe eller ikke. Jeg var for eksempel på et fint forfatterforedrag av Tove Nilsen på Litteraturhuset for en stund siden. Stikk også innom sidene til Gyldendal, de har også arrangementer. Det var også flott å overvære et Forforfatterforedrag av Anne B. Ragde og Unni Lindell.

For noen år siden dro jeg på et Forfatterforedrag holdt av Linda Olsson, på Stovner bibliotek. Titt også innom nettsidene til Deichmanske bibliotek Bøler for å se deres forfatterarrangementer og annet! Ta en titt innom nettsidene til lokalbiblioteket ditt eller andre bibliotek, eventuelt les i lokalavisa!

Flere av arrangørene annonserer arrangementene sine på Facebook, det er ofte der jeg finner dem. Eller du kan besøke nettsidene rundt omkring. Det arrangeres skrivekurs og bloggkurs også, men de koster litt og man må melde seg på en stund på forhånd. Selv var jeg veldig fornøyd med bloggkurs med Christine Ottestad, Otters. Og så har vi selvsagt alle arrangementene i forbindelse med Oslo Bokfestival, som er helt utrolig bra! I sommer var jeg på flere flotte arrangementer som sagt, både interessant foredrag om Å skrive livet, og Møte med redaktørene.

Og ellers, dette har du vel lest mellom linjene for lengst, men jeg kan jo si det likevel; Finn deg en skrivegruppe, skribentforening, lesesirkel eller liknende tilbud. Søk gjerne på nettet om du ikke kjenner til noen.

God litteraturjakt!

Likte du dette blogginnlegget? Del det gjerne med andre!

--------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg minner om at det er lov å dele bloggposter, men ikke kopiere. De kan altså ikke gjengis noe sted uten avtale med meg. Se Åndsverkloven.

2 kommentarer:

  1. Hei! Oi, her var det mye å sjekke nærmere! Takk for info. Skjønner at det skjer litt av hvert hele tiden, det gjelder bare å følge med. Nå fant jeg et spennende skrivekurs arrangert av Forfattersentrum, det må jeg stå over fordi jeg er bortreist de fleste kursdagene, men skal holde utkikk etter flere kurs. Tror jeg leste om at du deltok på et skrivekurs for lenge siden, på Litteraturhuset, men så videt jeg husker var det et par kvelder. Dette gikk over ca 11 uker, så da er det mye som skal klaffe mtp ferier etc.

    SvarSlett
  2. Hei! Ja, det er mye å velge i! Og det stemmer at jeg var på et skrivekurs som gikk over to kvelder for en god stund siden. Ser jeg har glemt å få med det på listen. Det var fire timer den ene kvelden, og fire timer kvelden etter. Det var veldig interessant!

    Jeg har vurdert å mede meg på større kurs over mange uker også som du nevner, men foreløpig har jeg ikke gjort det, da det krever litt mer, synes jeg. Jeg har heller ikke prioritert det høyt nok, men satset på å gå på mindre kurs og foredrag, som du ser. Jeg har også sett på kursene hos Forfattersentrum, tror at på et av kursene jeg var, måtte påmelding skje gjennom dem.

    SvarSlett

Vil du kommentere dette blogginnlegget? Jeg blir glad for å høre fra deg! :-)