søndag 21. desember 2014

Hvilken følelse fremkaller dette novelleutdraget?

Juleboken Desember (Foto: Gro Jeanette Nilsen)
Juleboken Desember
(Foto: Gro Jeanette Nilsen)
Jeg tenkte jeg skulle dele en smakebit fra en av mine julenoveller. Den ble utgitt i bok i 2010, og jeg har nok fortalt om den før. Men akkurat dette miljøet er noe jeg kjenner meg godt igjen i. Forsøk å finne frem til en følelse ut i fra bare dette lille utdraget. Det gjør ikke noe at du ikke kjenner resten av novellen.
Hvilken følelse sitter du igjen med?


"Døren blir forsiktig åpnet av en sykepleier;
- Nå må dere sove, jenter!

Det kan hun si. Det er vel ikke lett å få sove vel, når man akkurat har fått en venninne som ligger i nabosenga, er omtrent like gammel, samtidig som man har litt vondt og tenker på at det snart er julaften!



Til slutt må Marte likevel ha sovnet, hun drømmer at pakkene på julekalenderen blir levende og leker med hverandre."

Sitatet er hentet fra en av mine noveller; En annen jul, som ble utgitt i juleboken Desember i 2010.Fortsatt fin førjulstid!

Hvilken følelse sitter du som leser igjen med?


Likte du dette blogginnlegget? Del det gjerne med andre!


--------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg minner om at det er lov å dele bloggposter, men ikke kopiere. De kan altså ikke gjengis noe sted uten avtale med meg. Se Åndsverkloven.

4 kommentarer:

  1. Jeg har jo alt skrevet om denne boka og denne novellen. Jeg har ikke lest den på nytt, men står egentlig ved den samme vurderinga som da.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for svar! Beklager sen reaksjon fra meg. Nå i disse førjulstider er det så mye som skal gjøres. Og det stemmer, du kjenner jo den boken. Tusen takk for nyttige kommentarer den gangen du skrev om den, og for kommentaren din nå!

      Slett
  2. Hei, jeg tenker *forventning* når jeg leste dette. I så fall passer det jo perfekt nå noen dager før julaften :) Nå har vel min egen forventning roet seg litt med alderen, men det er fremdeles litt spennende med jul :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for svar! Det er hyggelig at du sier "forventning", ettersom det også er et nøkkelord jeg hadde i hodet da jeg skrev den! Jeg synes det er spennende med tilbakemeldinger som dette, og det er også nyttig i videre skriveprosjekter!

      Slett

Vil du kommentere dette blogginnlegget? Jeg blir glad for å høre fra deg! :-)