lørdag 13. desember 2014

Barndommens Lucia-feiring - og dagens.

Gro Jeanette utkledd som Lucia, ca. ni år gammel.
Fra Lucia-feiring i
barndomshjemmet :-)
Som jeg har nevnt en gang før, har Lucia-dagen 13. desember alltid vært spesiell i vår familie.

I dag feiret vi dagen, som også er mammas bursdag, hjemme hos henne i Bærum, med middag og kaffe etterpå. Veldig koselig! Det var den bursdagen jeg nevnte sist at jeg skulle i.

Men så kan jeg ikke dy meg da, men har funnet et bilde fra barndomstiden, hjemme i barndomshjemmet i HøymyrveienBjerkås. Tenker jeg er omtrent ni år på dette bildet. Min søster og jeg feirer her Lucia med glitter i håret, lys og det hele.

Jeg har klippet i det gamle bildet, ettersom jeg ikke syntes jeg kunne legge ut bilde av oss begge så offentlig. Men det gamle bildet er fremdeles artig, synes jeg selv da. Litt privat og personlig kanskje, og litt mimring, men hva så? Er ikke denne bloggen personlig fra før, kanskje?

Jeg dristet meg til å legge originalbildet på Facebook, men fant ut at jeg fikk nøye meg med et utsnitt her.

Jeg synes at det er litt artig at vi lagde et personlig innhold til den dagen, som alltid har vært en spesiell dag i vår familie. Vi hadde som du som kjenner bloggen nok av gråværsdager med helseutfordringer, og da er det ekstra moro å kunne finne på noe moro og noe å glede seg til, noe som bare er vårt.

Har du noen gang gått Lucia, enten på skolen, hjemme eller i nabolaget? Eller har kanskje du også spesielle minner knyttet til denne dagen?


Liker du dette blogginnlegget? Del det gjerne med andre!
--------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg minner om at det er lov å dele bloggposter, men ikke kopiere. De kan altså ikke gjengis noe sted uten avtale med meg. Se Åndsverkloven.

4 kommentarer:

  1. Ah, for et koselig bilde og historie du deler. Det er fint når man gjør dagen til sin egen. Her har vi feiret med fortellinger og sagn tilknyttet dagen, Telermarkinger som vi er.

    SvarSlett
  2. Tusen takk! Jeg synes deres versjon også hørtes koselig ut! Ja, det er gøy å lage egne tradisjoner, og gjøre dagen til sin. Det kan fort bli personlig og fint :-)

    SvarSlett
  3. Hei! Så koselig bilde og historie. 70-tallet ruler :) Vi feiret ikke Lucia hjemme hos oss, men jeg husker en dag i barneskolen at en frøken hadde med lussekatter. Husker det smakte godt :) Hadde faktisk lyst til å bake i år, men så ble mer ordinære julekaker i stedet. Ellers synes jeg det er veldig spennende hvordan den gamle Luciafeiringen her på bergen ble lett blandet med den tradisjonelle Lussinatten som er samme dag, men med ganske ulike valører.

    SvarSlett
  4. Hei! Takk for svar, litt sen respons fra meg i dag. Hyggelig å høre din versjon. Ja, det er spennende og hyggelig med tradisjoner, og også å faktisk finne ut litt mer om bakgrunnen til dem, hvorfor de er som de er. Det kan bli mye inspirasjon av sånt :-)

    SvarSlett

Vil du kommentere dette blogginnlegget? Jeg blir glad for å høre fra deg! :-)