tirsdag 11. november 2014

Til enkelte blødninger trengs ekstra medisin.

Som om jeg ikke skjønte det. I blogginnlegget Indre blødning, men ikke noe uvanlig, for en liten stund siden, sa jeg litt om en indre blødning i noen tær. Vel, den har ikke forsvunnet, men heller blitt litt mer nærgående kan vi vel si, og det har vært litt utfordrende.


Det er helt klart en blødning, jeg kjenner igjen det. Men noe av det er i den tåen som har litt for lite følelse på grunn av  en varig nerveskade jeg har i den tåen, som jeg har fortalt om i et tidligere innlegg. Derfor er det ikke så lett å oppdage blødning i den med en gang, før den indre blødningen har blitt litt større og virkelig både kjennes og ses. Jeg vet jo stort sett hvordan en vanlig indre blødning kjennes når den ankommer, men her tok det litt lenger tid å stille diagnosen på meg selv :-)


Det hele endte med, at selv om jeg tok intravenøs medisin i går (det var riktig dag etter den faste planen), så måtte jeg likevel ta en ny medisindose i dag, for å forsøke å få bukt med blødningen. Jeg har fått instrukser om det fra lege altså, at i sånne helt spesielle tilfeller bør man kanskje ta to dager på rad. Det høres sikkert veldig rart ut for de som er helt ukjent med dette her, jeg skjønner det. Men noen "inside" historier må jeg vel kunne ta med på en blogg som denne?

Mange lurer på hvordan jeg kan stille blødningsdiagnosen på meg selv når det oppstår en indre blødning og man altså ikke ser noe synlig blod, og heller ikke har helsepersonell til stede. Men jeg er oppvokst med dette, opplært til det og har fått det inn like naturlig som vanlig skolelærdom nesten, bare at man må selvsagt være ganske sikker før man setter ekstra transfusjoner (altså sprøyter, for de som synes det er lettere å forstå det ordet).

Så ja, nå får jeg bare ta tiden litt til hjelp og håpe at det vil gå seg til. Det gjør det nok fort, men sånne blødninger har en lei tendens til å dukke opp igjen også, hvis man ikke greier å bli helt kvitt den med en gang.

Jeg vet ikke om dette var forståelig. Dersom andre personer som kjenner til denne sykdommen; jeg tenker på helsepersonell, jentegjengen innenfor den sykdomskategorien som jeg kjenner eller noen andre har noe å tilføye hvis jeg har glemt noe viktig her, er det bare å kommentere under her!

Som sagt har jeg gått så grundig til verks i bokmanuset mitt at når jeg skal forsøke å forklare det i full fart kan det hende jeg glemmer noe viktig.

Det jeg også må være oppmerksom på ved ekstra medisinering, er å huske å loggføre den som ekstra i rapportene som jeg sender Senter for sjeldne diagnoser med jevne (eller altfor ujevne) mellomrom.


Likte du dette blogginnlegget? Del det gjerne med andre!

Les gjerne mer om Gro Jeanette Nilsen





--------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg minner om at det er lov å dele bloggposter, men ikke kopiere. De kan altså ikke gjengis noe sted uten avtale med meg. Se Åndsverkloven.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Vil du kommentere dette blogginnlegget? Jeg blir glad for å høre fra deg! :-)