søndag 19. oktober 2014

Litt småskummelt å omtale andre...

Jeg prøver å være litt forsiktig hvis jeg skal nevne andre mennesker på bloggen, og forsøker også å ikke nevne navn eller lenke direkte til noe veldig avslørende dersom den som er omtalt ikke er varslet på forhånd. Det er jo ikke alltid det fungerer da. Jeg har flere ganger omtalt gamle skolesaker eller leger og sykehus uten å si fra. Men da er det ikke alltid jeg har vært så konkret, eller bare omtalt ting i forbifarten. Og det må jo kunne gå an å nevne offentlige bygninger som sykehus og skoler uten å klarere dette på forhånd.

Det gikk jo ganske greit da, med den mediesaken innenfor bløderbehandling som jeg omtalte nå sist. I og med at jeg fikk tak i den det gjaldt og det i tillegg allerede var offentliggjort, kunne jeg lenke litt mer direkte. Det er alltid litt greiere egentlig, og slippe å måtte gå forsiktig rundt grøten.


Jeg kjente meg på mange måter veldig igjen i den saken som sagt, ettersom det var mye der som minnet om opplevelser jeg har hatt selv. Pluss at den passet så fint tematisk inn på bloggen, jeg synes dette var veldig interessant for det jeg skriver om.

Men husk på det, at hvis du er omtalt på bloggen og ikke vil være det, så går det an å be meg gå inn og endre litt. Det er ikke i alle tilfeller det etterkommes kanskje, det kommer an på hvordan saken er omtalt. Men navn, bilde eller altfor avslørende beskrivelser går jeg selvsagt med på, bare gi beskjed.

Det fins også folk jeg har sendt ut forespørsler til angående å nevne dem, og da tenker jeg det er greit å omtale folk uten navn til man vet noe mer. Og man har faktisk prøvd å få tak i dem, og det er relevant for bloggen... Gjelder det andre bloggere, er det nok bare å lenke til bloggene deres, er de bloggere så tenker jeg at de er interessert i lenking, men man skal selvsagt likevel være litt forsiktig med hva man gjør eller sier, dette er jo offentlig rom.


Når det gjelder offentlige personer som er vant til å bli omtalt i media og sosiale medier, blir det nok noe annet. De må det kunne gå an å skrive om, men en skal selvsagt alltid være forsiktig med hvordan man omtaler folk, og forsøke å holde seg til saken, tenker jeg.


Så ja, jeg prøver så godt jeg kan.

Likte du dette blogginnlegget? Del det gjerne med andre!

2 kommentarer:

  1. Hei! Jo, det er mange hensyn å ta, men selv om jeg har blogget i noen år har jeg egentlig ikke trengt å forholde meg så mye til å beskytte andre. Det kommer selvsagt helt an på hva man skriver om, og du har nok flere hensyn å ta der enn jeg.

    Men du kan jo også spøre deg om det egentlig er nødvendig å oppgi f.eks. personnavn for at saken skal være av interesse for andre? Kan du ikke bare skrive "sykehuset" og "legen"? Hvis saken er så spesiell at alle uansett vil gjenkjenne sak og sted, så mener jeg den er av så stor almenn interesse at ikke kravet om beskyttelse står like sterkt. Men hver sak, sin vurdering.

    Jeg tenker at man kan kommentere noe som andre har publisert uten å avklare det på forhånd. Det er naturlig å oppgi kilde, og nettets natur tilsier at det da lenkes, om mulig. Dette gjør jeg noen ganger uten å innhente tillatelse, men tenker at den som publiserer er interessert i å nå ut til flere. Det går imidlertid et skille her, synes jeg, og det er om jeg kun kommenterer eller om jeg gjør saken om til min egen. Da må den selvsagt skrives om, og i sånne tilfeller ville jeg nok kontaktet den som publiserte først.

    Utover dette så er det jo hyggelig å informere en skribent om at man har tatt tak i samme sak, jeg ville ihvertfall satt stor pris på det selv.

    SvarSlett
  2. Helt enig med deg i mye her, og blogger lenker jeg til uten å avklare. Men så er det enkeltsaker, som for eksempel den siste saken jeg skrev om. Der skulle jeg lenke til en nettartikkel om en ganske personlig sak for den det gjaldt (men også for meg selv fordi jeg har opplevd noe lignende.) Men i den nettartikkelen sto jo alle detaljer og fullt navn, og jeg mente det var riktig å høre med vedkommende først. I tillegg så er akkurat det sykdomsmiljøet så lite, at ting blir litt gjennomsiktig fordi at selv om ikke alle kjenner alle, så er det i allefall sånn at mange kjenner mange.

    Når det gjelder å lenke til andre blogger, oppfattes det vel som et pluss hvis noen lenker til en, det er på en måte en bekreftelse på at det du skriver om er interessant, og at andre ønsker å skrive om det samme. Jeg har hittil ikke vært så aktiv med lenking til bloggvenner, men det kan også være at det ikke har passet inn i tema der og da. Skal tenke litt mer på det der.

    SvarSlett

Vil du kommentere dette blogginnlegget? Jeg blir glad for å høre fra deg! :-)