torsdag 31. juli 2014

Hyttebokprosjekt og nostalgi.

Hyttebok digitalisert,
og deretter printet ut.
Anbefales!
Jeg sitter for tiden og fullfører del to av et prosjekt for familien. Det består i å skanne to hyttebøker. Den første gjorde jeg ferdig for en tid siden, den andre holder jeg på med nå. Det blir mye skanning og redigering, men jeg leser litt innimellom også. Jeg skrev litt om prosjektet i en tidligere bloggpost; Familielag, julekalendere og hyttebøker.

Her er det mye god slektshistorie, og hyttehistorie for øvrig. Det som slår meg når jeg sitter og leser om hytteturer som jeg har vært med på selv, og da spesielt som barn, er hvor utrolig mye sprekere jeg var den gangen. Det nevnes lange skiturer, snøhyttebygging, osv. Skulle ikke tro jeg er samme jenta! Men forskjellen er også den at da var det mye mer "høye topper og dype daler", det vil si veldig store blødningshistorier når de først sto på, og veldig aktiv og frisk når jeg virkelig var frisk. Vi hadde jo ikke noen profylaktisk behandling den gangen, så langt i fra!

Imidlertid ser jeg også at halvparten av kjernefamilien var der oppe på hytta alene også, jeg ser blant annet en gang i 1979. Da tenker jeg at det må bety at det sikkert var en eller annen sykehushistorie på det gamle Rikshospitalet for meg.

Jaja, litt nostalgi må til mens jeg sitter her med prosjektet mitt. Men nå ser jeg frem til å få den skanningen ferdig, regner med på bruke et par dager til på det. Må se å ta kvelden nå. Planen er å få levert fra meg hyttebøkene til helgen, sånn at de kan tas med tilbake til hytta etter hvert når noen har tenkt seg dit igjen. Men som sagt, da må jeg se å få gjort meg ferdig i løpet a de neste dagene.

Det er greit å ha en digital kopi liggende rundt hos familien. Jeg anbefaler andre familier å gjøre det samme!


Likte du dette blogginnlegget? Del det gjerne med andre!



--------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg minner om at det er lov å dele bloggposter, men ikke kopiere. De kan altså ikke gjengis noe sted uten avtale med meg. Se Åndsverkloven.

2 kommentarer:

  1. Hei! Fint prosjekt, både å mimre litt og å sikre innholdet for ettertiden. Jeg skal nevne dette for mine foreldre, regner med at de har en sånn bok liggende i sin hytte, og selv om den neppe brukes like aktivt i dag står det sikkert endel der fra svunne tider. Fotoalbum burde også digitaliseres. Jeg regner også med å ha noen "slektshistoriske" prosjekter når jeg setter i gang, fint med noen håndfaste oppgaver innimellom kreative økter :)

    SvarSlett
  2. Hei, ja det er et ganske artig og konkret prosjekt, samtidig som det er til nytte for hele familien, og det er jo fint. Det er helt klart at foto også burde digitaliseres. Mange av dem har jeg digitalisert fra før med jevne og ujevne mellomrom, men mange av de eldste fotoene burde også skannes. Det er mye som kan digitaliseres, jeg hadde en periode hvor jeg gikk løs på vitnemål, attester og diplomer. Det er utrolig hva man finner på når man først er i gang :-) Mye av dette er nyttig, og det hjelper nesten bare å vite at dokumentene er sikret ;.)

    Slike konkrete prosjekter er dessuten en fin avveksling mens man tar en liten pause fra lange skriveøkter.

    SvarSlett

Vil du kommentere dette blogginnlegget? Jeg blir glad for å høre fra deg! :-)