søndag 3. november 2013

Jul i mine tekster.

Novellen Lykken er et julekort, utgitt i juleantologien Desember.
Novellen Lykken er et julekort,
utgitt i juleantologien Desember.
(Foto: Gro Jeanette Nilsen)
Nå som vi er inne i november, tenkte jeg at jeg skulle si litt om julen. Vi har riktignok ikke fått julesnøen og kulden som hører med, men det er helt i orden. Det kommer nok!

Jeg har alltid vært glad i julen. Det synes også når det gjelder mine tekster - også de jeg har fått utgitt. Det var stor enighet i skribentforeningen ULFF den gangen vi vedtok å forsøke å lage en julebok, som jeg tidligere har nevnt på bloggen i innlegget "Fra skrivegruppe til bokutgivelse", så selve juleideen om boken "Desember" var ikke bare min. Men jeg føler at flere av mine egne tekster i boken, blant annet en du kan lese om i blogginnlegget "Novelle utgitt i bok: En annen jul", er veldig typisk Gro Jeanette :-)

Mine egne titler i juleboken "Desember, utgitt hos forlaget Publica Bok, er novellene "Julenissen og den gode hjelperen", "En annen jul", "Lykken er et julekort" (Se bildet), "Jeg vil også ha en julenisse" og "Det året julen forsvant.", og diktene Drømmejul, Juledrømmer". Du finner Desember som både papirversjon og e-bok hos Bokklubben. I tillegg til julebokutgivelsen, ville tilfeldigheter ha det til at jeg ble tilbudt skrivejobb for juleutgaven av barnebladet Josefine i 2007. Dette finner du mer om i innlegget Josefines jul - Utgivelsen av julehistorie i barneblad

Men jeg er generelt glad i julen utenom egen skriving også, det har jeg med meg fra barndommen. Barndommens julaftener ble tilbrakt hjemme hos farmor og farfar i Lilleakerveien i Oslo, og det var alltid en veldig koselig og fin julaften-stemning hos dem. Det la nok grunnlaget for min interesse for julen, og huskes ennå veldig godt! I neste blogginnlegg skal jeg si litt mer om jul. Du vil finne det her på bloggen om ikke så lenge :-)
Hvordan var din barndoms jul, og hvordan har det påvirket deg?


Likte du dette blogginnlegget? Del det gjerne med andre!

--------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg minner om at det er lov å dele bloggposter, men ikke kopiere. De kan altså ikke gjengis noe sted uten avtale med meg. Se Åndsverkloven.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Vil du kommentere dette blogginnlegget? Jeg blir glad for å høre fra deg! :-)