søndag 10. november 2013

Familielag, julekalendere og hyttebøker!

Julekalendere til tantebarn.
Hjemmelagde julekalendere
- en hyggelig tradisjon!
I dag har jeg vært på familielag, og samtidig fått avlevert julekalenderne. Ikke så veldig mye jobb i år egentlig.

Julekalenderne har jo vært de samme i flere år. Det jeg har gjort denne gangen er bare å reparere litt på dem, handle inn og pakket inn de 24+24=48 kalenderpakkene. Nytt av året, er at det følger med en gjettelek som kommer som spørsmål ved siden av. Tenkte det var greit å finne på noe annet i tillegg til det vanlige. Her gjelder det å følge med på pakkene! :-) Når er man egentlig for gammel til julekalender, hva synes du? Og joda, jeg vet dette skulle være en blogg om litteratur og helse, men litt juletradisjoner innimellom må jo kunne gå an. Og det er ellers litt begrenset hva jeg har helse og overskudd til å stille opp på for de jeg er tante til, men dette er i alle fall et bidrag. I bytte fikk jeg en juleblomst, kjempekoselig!



Samtidig som julekalenderne ble levert, fikk jeg meg et nytt prosjekt! Jeg har for lang tid siden sagt ja til å ta oppgaven med å skanne hyttebøkene som i veldig mange år har blitt flittig skrevet i der oppe på Vinstra, på hytta. Jeg sa ja og mente det, dels fordi jeg absolutt synes at hyttebøkene med utallige minner og familiehistorier burde sikres bedre, og dels fordi jeg er der lite selv og synes at det hadde vært flott om familien hadde hatt tilgang til å lese i de bøkene også når man ikke nødvendigvis er på hyttetur!

Det jeg sa var at noen andre måtte ta de med seg ned fra fjellet neste gang de var der, og jeg anbefalte også at de lot den siste boken ligge igjen, sånn at folk som kommer dit ikke slipper opp for en skikkelig hyttebok å skrive i. Så kan man heller skanne flere bøker senere.

Da jeg kom hjem i kveld ble jeg sittende å lese til øynene ble fulle av vann, bokstavelig talt. Veldig spesielt å se hva blant annet min farmor skrev i de bøkene, men enda mer spesielt var det å lese de første innleggene som var blitt skrevet rett etter at hun døde den nyttårsaftenen da jeg var fjorten år. Dette er sterke saker, og virkelig mye familiehistorie!

Hyttebok.
Hyttebok.
Ellers var det artig å lese om hyttetur fra da jeg var ti år gammel og vi hadde tatt med oss undulaten min på hyttetur for aller første gang. Som jeg har nevnt på bloggen min før, er det alltid litt ekstra styr å reise på ferie med meg, på grunn av medisinske utfordringer med sprøyter, muligheter til oppbevaring av medisiner i kjøleskap eller før i tiden til og med fryser, og så videre. Jeg fant mye spennende lesestoff i hyttebøkene. Dette er nostalgi! Her er det beskrivelser av påskeferier, høstferier og sommerferier. Her finner vi dokumenterte skiturer som selv jeg har vært med på, og mørke hyttekvelder med kortspill, Kinasjakk og påskeegg. Jeg ser frem til å lese enda mer, jeg har så vidt begynt! Men aller først skal jeg på et to dagers skrivekurs på Litteraturhuset som starter i morgen ettermiddag. Jeg gleder meg!


--------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg minner om at det er lov å dele bloggposter, men ikke kopiere. De kan altså ikke gjengis noe sted uten avtale med meg. Se Åndsverkloven.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Vil du kommentere dette blogginnlegget? Jeg blir glad for å høre fra deg! :-)