mandag 17. juni 2013

Flott bryllup for god venninne!

Flott og høytidelig i Grorud kirke.
Lørdag 15. juni var den store dagen for min venninne An fra videregående skole, og hennes utkårede. Og igjen ble det utfart for Sarita og meg. Jeg nevnte litt om jukseturen vår og om å ta det å glede seg på alvor i forrige innlegg. Men endelig var det alvor.

Ønsket om fint vær gikk i oppfyllelse, det kunne nesten ikke blitt bedre! At det blåste litt, gjorde bare at det ikke ble for varmt, ellers var det sol og flott fotovær, til glede for oss alle. Jeg var tidlig ute på Grorud stasjon med bilen, det var omtrent et kvarter til toget til Sarita skulle ankomme. Og toget, det hadde bestemt seg for å være i rute denne solskinnsdagen. Veldig bra!

Sarita og jeg var kjempeglade for å bli invitert i bryllupet til vår felles venninne An som vi traff for hele 25 år siden! Fra ungdomstiden huskes An som venninnen med det sprudlende humøret. Etter dandering av gaveposer og bagasje i bilen, Sarita og jeg skulle tross alt overnatte på hotell så litt hadde vi jo med oss, kjørte vi opp til Grorud kirke. Vi var ikke først, men ganske tidlige.

Før jeg går videre nå, vil jeg si at det ikke kommer personlige bryllupsbilder av mine venner brudeparet i denne posten. Brudeparet ønsker ikke bilder offentlig på nett, og det er det viktig å respektere. Sarita er vant til å være i offentligheten, så henne kan jeg nevne.

Selv om det ikke blir brudebilder her, skal jeg nok greie å finne noen andre fotos. Men jeg kan vel få lov til å fortelle at bruden var helt nydelig i den kritthvite, flotte brudekjolen, brudgommen var også veldig flott!

Det var et stort øyeblikk da An ble fulgt opp til alters av sin far, og til brudgommen som stod og ventet. Det er fantastisk flott å være tilstede i et slikt øyeblikk, når det handler om en god venninne som jeg har kjent i tjuefem år! Det er noe spesielt ved så gamle venner. Man har ofte en dypere innsikt og forståelse, eller flere linker tilbake i tiden om du vil, enn det en har ved venner en har kjent en kort periode. Selv om det selvsagt er veldig verdifullt det også. Men tilbake til nåtiden; Dette er et minne for livet. For alle sammen. Og jeg er veldig imponert over at bruden sang i kirken, det var høytidelig og flott!

Gro Jeanette Nilsen, klar for feiring av vennepar!
Bryllupsfest for vennepar på Olavsgaard
Etter nok en kjøretur, kom Sarita og jeg frem til Olavsgaard hotell, der den store festen skulle avholdes. Som tidligere nevnt hadde Sarita og jeg jukset litt og vært og tittet på forhånd, så vi visste at rommene våre lå vegg i vegg med hverandre, og hvor vi bodde i forhold til festsalen.

Her et bilde av meg pyntet til fest - og jeg hadde full jobb med å passe på det rosa glitrende sjalet, som hang seg fast overalt, hele kvelden ;-)

Kaffe, kake - og talen min til brudeparet!
Jeg hadde laget et dikt på fire vers til brudeparet. Hovedvekten av diktet var skrevet på bakgrunn av mitt vennskap med bruden, selv om diktet totalt sett selvsagt var til begge to. I tillegg hadde jeg plukket noen bilder som passet til, bilder fra gamle dager og noen nyere bilder, to av dem fra utdrikningslaget for noen uker siden. Jeg legger ofte ned mye arbeid og sjel i dikt jeg skriver til slike store anledninger. Og det er veldig moro når teksten ikke bare fungerer, men helst blir litt bra også!

Jeg grudde meg egentlig ikke så mye til opplesningen. Litt spent var jeg jo, men jeg synes det går bedre og bedre for hver gang jeg skal lese opp noe. Og jeg merker at det er enklest å lese noe jeg selv har skrevet, i motsetning til før i tiden hvis jeg skulle lese høyt på skolen. Når jeg leser min egen tekst, "eier" jeg teksten på en helt annen måte, og har en helt annen nærhet til den.

Jeg snakket med toastmasteren på forhånd, og visste derfor at det var mange som skulle holde tale. Jeg var en av de siste ut, men egentlig var det greit å vite det på forhånd, så slapp jeg å lure på det. Jeg fikk høre at opplesningen min ville komme omtrent ved desserten.

Det som var litt synd, var at bildene som ble tatt med mitt kamera under min diktlesning, ble alt for mørke og uskarpe, derfor synes jeg ikke det er noe poeng å sette dem inn her. Hvis noen som var på denne store festen har bedre bilder av akkurat den diktopplesningen min, blir jeg veldig glad om jeg får lov til å kopiere.

Jeg skulle så gjerne ha satt inn bilde av min gode venninne bruden med brudgom, men må nesten respektere at de helst ikke vil ha den typen oppmerksomhet. Jeg kan jo i stedet ta med et bilde av den flotte bryllupskaken - det var et digert kakebord med mange ulike kaker, men denne her tok kaka :-)

Dag 2 - Søndag og hjemreise
Gro Jeanette Nilsen - morgenen før hjemreisen.Dette har vært flotte dager. Det å arrangere overnatting på hotell for gjestene på denne måten er jo helt supert - utrolig deilig å slippe å tenke på hjemreise langt utpå natten! Og så hyggelig det var å bli kjent med de andre - brudens foreldre har jeg truffet før ved flere anledninger, og det er alltid veldig koselig! Og etter alle de talene som ble holdt ble man kjent med både taleren og brudeparet fra andres synsvinkler, det var utrolig flott og gripende!

Bildet over er tatt etter frokost, før Sarita og jeg begynner på hjemturen. Hvis noen tenker at her var det da mye lilla farger i dette blogginnlegget, kan jeg opplyse om at jeg visste ikke om de lilla blomstene, verken på kaken eller i blomsterbedet, da jeg pakket ned klærne jeg skulle bruke på hjemturen :-)


Flotte blomster utenfor Olavsgaard hotell.


Til slutt håper og tror jeg at blogginnlegget mitt ikke er altfor personlig i henhold til selve brudeparet, da jeg har prøvd å være personlig men ikke privat om dem. Jeg har tatt med beskrivelser og detaljer, men ikke nevnt dem ved navn eller veldig direkte.
Gro Jeanette utenfor Olavsgaard hotell, klar for hjemreisen.
På tide å sjekke ut av Olavsgaard hotell med min rosa koffert. Og siden bloggen skulle være relatert til helse; Den lille rosa kjølebagen på toppen er alltid med. Den inneholder medisiner som trengs med på turen, samt kjøleelementer.



--------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg minner om at det er lov å dele bloggposter, men ikke kopiere. De kan altså ikke gjengis noe sted uten avtale med meg. Se Åndsverkloven.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Vil du kommentere dette blogginnlegget? Jeg blir glad for å høre fra deg! :-)