lørdag 25. mai 2013

Fra skrivegruppe til bokutgivelse!

Juleantologien Desember.
Juleboken "Desember",  utgitt av
Unge Lovende Forfatteres Forening
(ULFF).
(Foto: Gro Jeanette Nilsen.)
De som kjenner meg godt, vet at jeg alltid har et par-tre større prosjekter på gang. Et av dem kjenner du kanskje. Det er et langtidsprosjekt, skribentforeningen ULFF – Unge Lovende Forfatteres Forening. ULFF ble etablert i oktober 2001. Vi er inne i 12. året - og jeg trives fortsatt!

Men kronisk sykdom krever sitt, og opp gjennom livet er jeg godt vant med at jeg er nødt til å ta hensyn til helsa før jeg så mye som tenker på noe annet. Derfor kan jeg i perioder være super-ivrig i teorien, men ikke greie å komme helt i mål med planene så raskt som jeg hadde tenkt.Etter at det alt for aktive førskolelæreryrket og jobb i barnehage ble lagt på hyllen for mange år siden, ble jeg forsøkt omskolert, før jeg ble uføretrygdet. Helsen min ble faktisk veldig mye bedre etter at jeg kunne drive med det jeg orket hjemmefra, og ta en hvil innimellom når jeg trenger det. Og det gjør jeg, stadig vekk. Hemmeligheten er jo som jeg var inne på, at prosjektet ULFF kan jeg drive med når jeg er i stand til det, er jeg syk så får oppdatering av nettside eller planlegging av et møte vente til i morgen.

De andre prosjektene mine dreier seg om bokprosjekter. Flere av diktene mine er utgitt i eksterne antologier og uke-og dagspressen, men i oktober 2010 ble endelig juleantologien «Desember» utgitt på forlaget Publica Bok. Jeg var redaktør og medforfatter i boken, som var et fellesprosjekt for ULFF, bestående av juletekster, hovedsakelig dikt og noveller om julehøytiden. Det var et spennende og lærerikt prosjekt som krevde mye planlegging og jobbing, likevel irriterte jeg meg over at jeg fant noen trykkfeil i boken som jeg ikke var så glad for. Men trykkfeil i bøker forekommer, jeg vet jo det.

Jeg var, og er fremdeles storfornøyd med den mørkerøde, solide permen på boken med den flotte illustrasjonen. Den ble tegnet av et av ULFF’s medlemmer, som brukte prosjektet i en skoleoppgave innenfor tegning, form og farge. Boken Desember kom også som e-bok året etter, i 2011. Du finner både papirversjonen av Desember og e-boken oppført hos Bokklubben. Det siste i "Desember"-saken, er at jeg nå har fått mulighet til å selge noen eksemplarer til svært reduserte priser, ta kontakt med meg hvis interesse.


Skriving og korrekturlesing på kjøkkenet mitt.
Jeg koser meg med skriving og korrektur-
lesing på kjøkkenet.
(Foto: Gro Jeanette Nilsen.)



De siste årene har jeg arbeidet med to andre bokprosjekter – kun mine egne, denne gangen. Det har blitt færre noveller og dikt med tiden, men de to helt ulike bokprosjektene mine har vært veldig krevende – hvert av dem på sin måte. Jeg har vanvittig lyst til å fortelle deg om dem nå, men jeg må nok la det være en liten stund til. Og jeg vil selvsagt veldig gjerne ha dem antatt – helst i går!








Likte du dette blogginnlegget? Del det gjerne med andre!


--------------------------------------------------------------------------------------------


Jeg minner om at det er lov å dele bloggposter, men ikke kopiere. De kan altså ikke gjengis noe sted uten avtale med meg. Se Åndsverkloven.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Vil du kommentere dette blogginnlegget? Jeg blir glad for å høre fra deg! :-)